Hoe kun je online bestellingen eenvoudig duurzamer maken?
Online bestellen en duurzaam leven
Wat kost bezorgen het milieu en het klimaat?
Als je iets online besteld is het fijn om het pakket zo snel mogelijk in huis te hebben. Zoals dat gebeurt wanneer je iets koopt in een traditionele winkel.
Maar wat gebeurt er eigenlijk achter de schermen m.b.t. transport wanneer je online iets hebt gekocht?
Wat is er allemaal voor nodig om het online gekochte product ook daadwerkelijk dezelfde dag of de dag erna al in huis te hebben? En tegen welke kosten voor het milieu en het klimaat?
Logistieke systemen
Nadat de goederen bij elkaar gezocht en klaargezet zijn voor transport, moet het logistieke systeem uitzoeken hoe het zo duurzaam mogelijk afgeleverd kan worden op de afgesproken tijd.
Het beste is het wanneer de bestelauto niet alleen voor jouw pakket hoeft te rijden, zodat er geen kilometers gemaakt moeten worden voor maar één levering. Extra kilometers betekent extra uitstoot van CO2 en giftige uitlaatgassen.
Het is daarom beter als een bestelauto maar één keer per dag dezelfde route hoeft te rijden voor iedereen die op die bewuste dag iets geleverd wil hebben. Bovendien zou de auto zo vol mogelijk moeten zitten, want lucht vervoeren is zinloos en een grote verspilling.
Klant is koning
Maar dat gebeurt meestal juist wel wanneer men kiest voor “zelfde dag” of zelfs “volgende dag” leveren.
De klant is koning, dus jouw pakketje wordt toch geleverd, ook als de bestelauto niet vol is. Inclusief een hoop lucht.
5 tips: hoe maak je een bestelling klimaatvriendelijker
Tip 1. Zelfde dag levering echt nodig?
Wanneer je een online aankoop doet, vraag jezelf dan af of het wel nodig is dat het vandaag of morgen al geleverd moet zijn. Kan het misschien een dag of 2 of langer wachten?
Voordelen:
1. Dit geeft de planners meer mogelijkheden om de auto’s goed vol pakken, waardoor er minder vaak gereden hoeft te worden.
2. Het scheelt een hoop extra verkeer op de weg en in de stad.
3. Er is minder uitstoot waarvan mensen ziek worden.
Tip 2. Maak gebruik van CO2OK app
Via deze app wordt je aankoop CO2 neutraal doordat er een klein gedeelte van de opbrengst geïnvesteerd wordt in duurzame projecten zonder dat je er meer voor betaald.
Tip 3. Maak gebruik van pick-up points
Maak zoveel mogelijk gebruik van pick-up points. Dat zijn plekken bij jou in de buurt waar je het bestelde kunt laten afleveren. De Pick-up points staan op de website van de leverancier.
Hierdoor ben je ook verzekert van levering, want soms kun je op de afgesproken dag onverhoopt toch niet thuis zijn. Zo hoeft de bestelauto niet nog een keer te rijden.
Voordelen:
1. Je kunt het ophalen wanneer het jou uitkomt.
2. Je hoeft er dus niet voor thuis te blijven.
3. De vervoerder hoeft niet elk huis langs, maar kan meerdere bestellingen op één plek afgeven.
4. Er is dus minder uitstoot in de straat waar jij woont.
Tip 4. Heb je iets terug te sturen?
Maak dan ook gebruik van de pick-up points. Het voordeel is dat er geen vervuilende auto’s bij jou in de straat rijden om jouw pakketje op te halen. Of gebruik fietskoeriers die actief zijn in jouw omgeving (probeer uit te vinden of jouw webwinkel daarvan gebruik maakt).
Hoe gaat het terugsturen in zijn werk?
Lever het pakket af bij het pick-up point.
Fietskoeriers halen het op en brengen het dan naar een stadshub, een distributiepunt aan de rand van de stad. Vrachtwagens halen de spullen op en brengen het naar een ander distributiepunt, waarna het weer bij de afzender terecht komt. Zo rijden er minder auto’s in woonwijken en houden we de woonomgeving leefbaar en gezond.
Tip 5. Vraag naar bezorgers met elektrische auto’s
Kijk of de webwinkel gebruik maakt van bezorgers met elektrische auto’s, of vraag er naar via webchat of via email.
Het is beter als er elektrisch gereden wordt wanneer er dezelfde dag geleverd moet worden, omdat er geen uitstoot is van uitlaatgassen. Wel is er sprake van extra verkeer in en rondom de stad met alle gevolgen van dien, files en dergelijke.