Laten we een Green Friday Deal maken
Een duurzame deal
Focus-Tags: Mensen, Milieu,
Maak impact op Green Friday
Of er hier een deal is? Jazeker!
Herinner je je afgelopen 29 juli nog? World Overshoot Day?
Dat was dit jaar de dag, dat alle natuurlijke grondstoffen die de aarde in één jaar kan produceren al waren opgebruikt 😢
En dat waren al 25 dagen eerder dan in 2020 😭
Bij deze hoop ik je dan ook te inspireren om liever niets te kopen, dan iets dat je eigenlijk niet nodig hebt. Bij twijfel, niet doen. En als je dan toch iets nieuws koopt, ga dan voor een duurzaam alternatief.
De grote verleiding van Black Friday
Black Friday is één grote verleiding van ‘deals’ die achteraf vaak geen goede deal blijken te zijn voor de consument.
Meestal zijn het ook geen goede deals voor de arbeiders die al die producten maken die ‘met korting’ worden verkocht.
En al hélemaal geen goede deal voor onze Moeder Aarde en de generatie die na ons komt.
Dus alleen iets kopen als je het écht, écht nodig hebt ok, deal?
Wat is Green Friday
De ‘anti-Black-Friday-beweging’ werd opgericht rond 1992. De eerste versie van dit evenement, ‘Buy Nothing Day’, komt uit Canada.
Deze dag is in het leven geroepen om mensen bewust te maken van de impact van hun koopgedrag op de aarde. Er zijn verschillende acties rond deze dag, zoals de Green Friday van Trees for all.
Green Friday in plaats van Black Friday
Vanaf eind november tot de eerste week van januari worden we via allerlei kanalen verleid om zoveel mogelijk te kopen.
Commerciële acties komen uit Amerika overgevlogen. Black Friday, Cyber Monday en dan onze eigen Sinterklaasfolders nog en, ook uit de VS, kerstcadeaus. Kopen, Kopen, kopen, op zoek naar ‘de beste deals’.
Maar voor wie is het eigenlijk de beste deal?
Weersta de grote rode 50% korting sticker
De anti-Black-Friday beweging daagt consumenten uit om de grote rode 50% korting stickers te weerstaan. Probeer ze te negeren, kijk geen folders, ga niet winkelen. Uit onderzoek blijkt dat de meeste mensen de verleiding van korting niet kunnen weerstaan. En zo dingen kopen die ze niet nodig hebben.
Vooral kleding is een beruchte. De gemiddelde Nederlander koopt ongeveer 46 kledingstukken per jaar en doet er 40 weg. Gemiddeld wordt daar € 16 per stuk van betaald. Van al die kleding komt er jaarlijks zo’n 92 miljoen ton (92.000 miljoen kilo) aan kleding bij het afval terecht. 92.000 miljoen kilo aan kleding wordt er dus jaarlijks weggegooid!
Gelukkig gaan er steeds meer retailers en merken in actie tegen Black Friday met acties als Black Fri-nay.
Anderen doen mee met de Green Friday van Trees for All. De winkeliers spreken daarmee af om alleen op duurzame producten Black Friday kortingen aan te bieden en zij zetten zich actief in voor het planten van bomen via de stichting Trees for All.
Een mooie vooruitgang!
Tips voor een Groene Vrijdag
- Heb je echt iets nodig? Dan is het natuurlijk wel slim om nu op zoek te gaan naar een duurzaam alternatief met een mooie Green Friday deal.
- Spreek met jezelf af dat je eerst nadenk-tijd neemt. Heb je iets op het oog? Loop eerst naar buiten en besluit na een half uur of je het nog steeds echt nodig hebt. Dit helpt heel goed om je even uit de ‘ik-wil-het-hebben-sfeer’ te halen.
- Koop lokaal, koop bij kleinere ondernemingen. Lokaal kopen scheelt heel veel vervoer en verpakking en is dus véél milieuvriendelijker. Daarnaast steun je kleine bedrijven en daarmee hou je de omgeving levendig.
- Ga alleen winkelen als je geneigd bent om meer te kopen als je gezellig samen gaat. Neem juist iemand mee als je makkelijk meer uitgeeft dan de bedoeling is. Zeg dat ook gewoon tegen je winkelmaatje.
- Online shoppen is op dit moment het meest Corona-proof en misschien wel de enige mogelijkheid als je dit leest. Het grote nadeel van online green deals is de verzending en grote hoeveelheden plastic verpakkingen die een extreme milieu-impact hebben. Black Friday dealer Amazon alleen al, stootte vorig jaar ruim 50 miljoen ton koolstofdioxide uit!